Monday, November 17, 2008

-kau membuatkan aku jatuh cinta-

Semalam dan hari ni adalah antara hari yg seronok dan mengembirakan buat aku.. syukur padamu Ya Allah.. masih memberikan kesempatan buat ak merasai nikmat iman dan islam dan diserikan lagi dengan nikmat persahabatan yang indah..

Tinggal di bilik 'single room' sememangnya menyeronokkan bagi sesetengah student dan bagiku jua. Agak 'privacy'. Namun, kadangkala ada buruknya.. Kurang bermasyarakat.. Namun semalam kesunyianku di bilik terubat dengan kehadiran insan istimewa yg menemaniku.. insan yg telah lama kurindui.. sudah lama kami tidak duduk bersama,makan bersama,ketawa bersama,berkongsi masalah dan cerita bersama dan tidur bersama.. mungkin kerana kesibukan belajar dan program membataskan hubungan kemesraan yang amat manis itu.



"mek.. nak watpe eh malam ni?" teringat lagi perbualan aku dan nur semalam..mek adalah panggilan manja aku padanya..

"tengok tb nak?" nur memberi cadangan sambil tersenyum ala2 kambing dan mejeling manja.. memang kelakar muka kawan aku ni.. huhu..

"ala.. tb da xle bukak le.. website tvmalaysia tu da x provide tb.. yg ada movie je.." aku membalas dengan sedikit kekecewaan.

"movie pun movie la.. tgk hindustan nak?" nur memberikan cadangan yg membuatkan aku tergelak besar..

"Hindustan??ko biar betul.." aku menyoal antara percaya atau tak.. hmm.. nur nak tgk hindustan??? pelik benar bunyinya.. otak ak lantas terbayang muka shahruk khan, hero hindustan yg poyo dan perasan macho tu..

Hmm.. sudah berkurun x tgk movie..aku lantas membuka website tv malaysia..dan ku arahkan cursor mouse ke perkataan hindustan.. dan memilih satu tajuk cerita..setelah aku klik..

"Heheheheheheehehehe.." Kami berdua tergelak besar.. tergelak krn malu..aksi yg amat hodoh dan memalukan tiba2 ditayangkan..bahaya betul movie kalau x pandai pilih..

"Tgk citer lain la.." ak bersuara..nur hanya menganggukkan kepala..

"Kiter tgk citer lama nak x? kiter tgk citer Ali Setan..huhu" Kataku memberi cadangan..

Aku sebenarny da penah tgk citer tu sblm ni.. saje je tgk lagi.. sbb kelakar. walaupun x brapa sesuai ditonton.. kisah percintaan zaman remaja. cinta.. cinta.. hmm.. cinta.. membuatkan otakku ligat berfikir..cinta??

sambil nur menonton, sempat juga ak mengoreng keropok dan sosej.. khas buat sahabatku yg kurindui.. da lama x lepak bersama. ini je juadah yg sempat ak sediakan. simple..tapi ku goreng dengan penuh kasih sayang khas buat sahabatku..ceceh.. :)

Kisah Ali Setan banyak pengajarannya.. kasih anak kepada ayahnya.. kasih abang kepada adiknya.. kasih sahabat kepada sahabatnya..dan pengajaran yg paling utama adalah kesan buruk akibat cinta sebelum bernikah.. kerana percayakan lelaki akhirnya maruah tergadai.. Benarlah Firman Allah tentang laranganNya terhadap mendekati zina..

"La Takrabuzzina.."Jangan kamu mendekati zina..

kerana Allah itu maha mengetahui dan kasihkan hambanya..manusia dilarang mendekati zina apatah lagi melakukannya.. kerana dengan mendekati zina seperti bercinta dan keluar berdua-duaan syaitan pasti berusaha menghasut manusia ke lembah maksiat dan pastinya menghancurkan diri sendiri..

Kisah lama terimbas kembali.."ah!! aku adalah aku yg sekarang" hatiku bersuara..

"Syukur padaMu Ya Allah.. Kau telah memberikan hidayah kepadaku sebelum sempat aku dihanyutkan dengan arus yg bisa merosakkan hubunganku dengan Mu..Istiqamahkanlah aku dgn jihadku ini.." syukurku pada Yang Esa kuiringi dgn setangkai doa memohon perlindungan dariNya.

Hari bermakna itu pasti tidak dapat kulupakan.. saat aku mendapat petunjuk dariNya.. dan doaku selama ini menampakkan hasilnya.. Berkat Bulan itu.. Bulan yg dimana malamnya tidak terdapat pada malam di bulan yg lain..kerana itu, peluang yg ada pada bulan itu kugunakan sebaik mungkin agar harapanku dan hajatku selama bertahun ini dimakbulkan olehNya..

Nur tidur lebih awal dariku.. saat aku merebahkan badan disisi sahabatku.. kutatap penuh sayu wajahnya yg jernih itu.. benar.. dialah sahabatku itu.. sahabat yang digambarkan seperti di dalam hadis yg selalu kubaca dan kuhayati..kerna ak juga ingin menjadi sperti itu..

“Sebaik-baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat akan kematian..’


"Ya.. itulah yg dapat kulihat tiap kali menatap wajah dan melihat tingkahlakunya.." hatiku mengakuinya..

Sebelum mataku melabuhkan tirainya..aku menadah tangan dan memohon pada Yang Maha Pengasih dan Penyayang.. "Ya Allah.. berkatilah hubungan aku dan dia dan ampunkanlah dosa-dosa kami..Semoga hari esok lebih baik dari hari semalam..Amin."

"Pernah Rasulullah s.a.w. ditanya oleh para sahabat, "Apakah ciri-ciri seorang manusia yang boleh dijadikan sebagai teman yang baik? Baginda s.a.w. menjawab (dengan maksud), "Dia adalah teman yang bersama-sama membantu kita ketika mana kita mengingati Allah s.w.t. dan dia jugalah yang memberi peringatan kepada kita ketika mana kita alpa dan lalai dalam mengingati-Nya".

"Sahabat bertanya lagi, "Apakah pula ciri-ciri sahabat yang tidak baik?" Baginda s.a.w. membalas (dengan maksud), "Dia adalah teman yang bukan sahaja tidak membantu kita semasa kita mengingati Allah s.w.t. malahan dia juga tidak menegur semasa kita alpa dalam dosa dan maksiat."






*Sahabat.. I have think for so much words.. But nothing is better than Thank You!*-Wasalam

0 comments:

Post a Comment