Thursday, November 13, 2008

-boroskah aku?-

entah kenapa hatiku hari ni cukup gelisah..badan menggigil.. tidak tenang skali kurasakan..

"knape ni?..dosa apa yg aku dah buat hari ni?.. Ya Allah... ampunkan aku.." hati kecilku bersuara... sambil memikirkan apa perkara yg dah aku buat sepanjg pagi tadi hingga saat ini..

lantas, tafsir quran hijauku kuambil..kudakap erat didada..kupejamkan mata..dan dengan sepenuh hati..aku cuba berisrighfar..

" Astaghfirullah hal azim.. Astagfirullah hal azim.. Astaghfirullah hal azim.. Ya Allah.. sesungguhnya Engkau lebih mengetahui segalanya.. aku cuma insan yang kerdil dan slalu melakukan kesalahan... Ya Allah.. aku mohon petunjuk dariMu.. tunjukkanlah aku akan kesalahanku.. yang membuatkan aku sehingga tidak tenang sebegini.." aku memohon dengan bersungguh-sungguh..dan benar-benar mengharap petunjuk dariNya..

Lantas dengan lafaz Bismillah..tafsir hijauku ku buka secara rawak.. inilah kebiasaan kulakukan jika hatiku tidak tenang.. memohon petunjuk dari Allah melalui ayat-ayat Nya.. lantas kubaca tafsiran ayat surah yg kubuka secara rawak itu...inilah ayat yg pertama ku lihat dan kubaca..

" Dan berikanlah kepada keluarga-keluarga yang dekat akan haknya, kepada orang miskin dan orang yang dalam perjalanan; dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros.." (Al -Israa : 26)

"Sesungguhnya pemboros-pemboros itu adalah saudara-saudara setan dan setan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya." ( Al-Israa :27)

aku lantas menutup kembali tafsir hijauku dan mendakap erat ke dadaku...tanpa kusedari, air mata mula jatuh bercucuran tanpa henti.. aku mula sedar.. mungkin Allah ingin memberi teguran kepadaku.. aku mula sedar..aku mula menyingkap kembali.. apa yang sudah aku lakukan beberapa jam yg lalu.. memang betul.. ia berkaitan.. "Ya Allah...ampunkan aku.."

"Assalamualaikum..hello..fifi..ble x temankan aku ke cafe? laparla.." kedengaran suara ina melalui corong handphone ku...jam waktu itu menunjukkan kul 12.04 tghari..

"Waalaikumussalam.. emm.. bolehla.. ak siap jap.." balasku ringkas..lantas panggilan kumatikan..

sewaktu di cafe aku dan ina membeli makanan.. menu yg ada bolehlah dikatakan sedap hari ni.. aku lantas membungkus nasi bersama telur dadar.. x cukup dgn itu.. ku pergi ke gerai berhadapan dan membeli sambal tempe.. sosej masak merah dan pastinya ayam goreng kegemaranku.. hmm.. banyaknye aku beli.. nafsu membatasi segalanya.. ah..bukan selalu.. bentak hati kecilku..

sampai dibilik.. aku lantas membuka bungkusan makanan dan menikmati makanan yg kubeli.. tapi.. baru 3 ke 4 suapan.. aku mula merasa kenyang..

"isk.. x larat la nak habiskan..makan guna tangan..mesti basi kalau simpan.." hatiku bersuara..

lantas semua sisa makanan kubuang ke dalam tong sampah.. selalunya aku akan ambil separuh sahaja makanan yg kubeli dan yang selebihnya kusimpan utk makan semula jika lapar.. tapi hari ini, tak sempat diasingkan kerana terlalu mengikut nafsu yg mengatakan aku mampu menghabiskn semua makanan..akibatnya.. makanan kubuang begitu sahaja..tanpa niat utk menyedekahkan makanan itu kepada haiwan dan bakteria pengurai seperti yg biasanya kulakukan..

kalaulah nasi itu boleh bersuara..tentu nasi itu akan berkata..

"tolonglah kasihani aku..aku ini rezeki dari Tuhanmu.. habiskanlah aku.. jangan dibaziri aku..tolonglah wahai manusia.." inilah yg pasti nasi itu katakan padaku dengan deraian air mata andai dia boleh bersuara..

kini aku sedar..itulah dosa yang aku lakukan sehingga aku tidak setenang ini.. ayat Allah dari surah Al-Israa ayat 26 dan 27 itu benar-benar telah membuatkan aku malu pada Penciptaku.. benar-benar memberi peingatan kepadaku.. sikap boros adalah kawan syaitan.. syaitan kini pasti sedang bergembira dan meraikan kemenangan kerana telah berjaya menewaskan seorang lagi manusia..

"Durjana kau syaitan!!"

"Ya Allah.. ampunilah aku.. aku mengakui akan dosaku.. Terimalah Taubatku.. janganlah Kauhumku dengan azab siksaMu yang amat pedih.. aku tak sanggup menghadapi api nerakaMu yang amat menyakitkan..Astaghfirullah hal azim.." deraian air mata semakin menghujani pipiku..

aku kembali membuka tafsirku dan terlihat sepotong ayat ini yang benar-benar menyejukkan hatiku.. semoga Allah menerima taubatku.. Amin.. -Wasalam-


"Tuhanmu lebih mengetahui apa yang ada dalam hatimu; jika kamu orang-orang yang baik, maka sesungguhnya Dia Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertobat." ( Al-Israa : 25)


**Kuserahkan cinta ini..hanya padaMu oh Tuhan..**

0 comments:

Post a Comment