Tuesday, November 18, 2008

-Aku dan Tembikai-

Tengahari ini tiada juadah istimewa buatku..Hanya sebahagian tembikai merah yang ranum menjadi santapan..tembikai yg kubeli semalam selepas menghantar ina ke airport utk pulang ke semenanjung..buah-buahan memang menjadi favourite ku..trlampau sukakan buah..sampai nasi tolak ketepi..hmm..lagipun x terasa lapar sangat..

Tembikai oh tembikai.. rasamu manis sekali.. airmu menghilangkan dahaga.. biji-bijian mu membuatkan aku terfikir.. "untuk merasai kenikmatan perlu ada halangan".. dengan dirimu yg tidak boleh bersuara pun bisa membuatkan manusia berfikir dan mendapatkan iktibar darinya..Maha suci Allah yang menciptakan engkau dan aku..

Sewaktu makan tembikai itu.. aku teringat satu mutiara kata yang terdapat di dalam koleksi mutiara kataku mengenai tembikai..

"Akhlak yang buruk itu ibarat tembikai yang pecah. Tidak dapat dilekatkan lagi dan tidak dapat dikembalikan menjadi tanah "- Wahab B Munabin

ungkapan yg bisa membuatkan minda berfikir.. dan menjadikan ianya sebagai pedoman..Akhlak yang mulia mencerminkan peribadi..




ni plak tembikai yg org2 kat jepun tanam.. hmm.. kemajuan teknologi??atau sebaliknya?? apa2pun.. Rasa tetap sama..


-Wasalam-

0 comments:

Post a Comment