Friday, April 22, 2011

.: Kembali Menulis :.

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum WBT..

Alhamdulillah, syukur pada Allah yang telah membuka kembali hati ini untuk menulis di blog yang sudah setahun lebih bersawang tanpa sebarang coretan.

Ada yang bertanya sy tentang kehilangan yang begitu lama dari alam penulisan ini. Ada juga yang memberikan kata-kata peransang untuk kembali menulis. Namun, semua itu dibiarkan sepi tanpa jawapan.

2 hari yang lalu, segalanya berubah. Hati ini menjadi sayu dan terbuka untuk kembali menulis di alam maya ini. Walaupun belum pasti berapa ramai yang akan singgah membaca coretan yg tak seberapa ini. Hati ini mula terdetik untuk menulis kembali seusai menghadiri satu majlis perkongsian ilmu 2 hari yang lalu. Perkongsian ilmu yang banyak memberi kesedaran & tamparan hebat buat diri yang sering lalai. Alhamdulillah. Allah lah yang telah memberikan peluang berada di majlis ilmu tersebut.

Bertapa ruginya sy. Setahun lebih dibazirkan dari menggunakan penulisan untuk mengumpul saham buat bekalan di alam akhirat.

Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w telah bersabda:

Pada setiap hari terdapat sedekah di setiap sendi manusia ketika matahari terbit. Seterusnya baginda bersabda: Berlaku adil di antara dua orang manusia adalah sedekah, membantu seseorang naik ke atas binatang tunggangannya atau mengangkatkan barang-barangnya ke atas belakang binatang tunggangannya juga adalah sedekah. Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah menuju sembahyang adalah sedekah dan membuang sesuatu yang berbahaya di jalan adalah sedekah. (Nombor Hadith Dalam Sahih Muslim: 1677)


PERKATAAN YANG BAIK ADALAH SEDEKAH

Sangat mudah untuk mendapat pahala. Hanya dengan menyampaikan kata-kata yang baik. Semua itu dikira sedekah. Sebelum ini, sy selalu cemburu dengan orang -orang kaya yang rajin bersedekah harta mereka kerana sy tiada harta yang banyak. Pasti mereka dapat banyak pahala. Namun rupa-rupanya, tanpa sy sedari, sy sendiri yang tidak menggunakan harta akal yang boleh berfikir ini untuk bersedekah melalui penulisan. Ruginya diri ini.

Namun, syukur pada Allah. Memberikan sy kesedaran ini. Sekarang, hanya diri ini yang perlu kuatkan semangat untuk terus istiqamah dalam penulisan. Mungkin bukan setiap hari, tapi akan diusahakan setiap minggu. Agar kelak, pabila roh telah berpisah dari jasad, Blog ini dengan hasil penulisan yang baik & mengajak ke arah kebaikan mampu menjadi saham buat membantu sy di akhirat sana.

Doakan sy terus istiqamah menulis.

Wasalam..

0 comments:

Post a Comment