Monday, January 26, 2009

-USRAH MELALUI TELEFON-

Bismillahirrahmanirrahim..

"Aslmkm,pe kbr dik? tgh wtpe? nk gtau ni..malam esok kul 9 mlm akak nk wat usrah kite mgu ni.So,nanti kumpul same2 ye.da ready msg akak tau..nanti akak call.." masih ada lagi sms ini dlm sent item handsetku. kukirimkan buat ketiga-tiga adik lelakiku..Dzulhelmi, Syukri dan Kamil..

"Wslm..kbr baik.bru pas mkn.kakak,kitorg x hafal lg la ayat tu..hehe..kena marah x malam esk?" tertera sms dari kamil, adik bongsuku yg manja beberapa minit kmudian..

"Aik?da brape lama akak bg..xpela..kalau x hafal tiga2 ayat,mane yg dapat dulu la.." balasku ringkas..Masih ingat lagi 2 tugasan usrah pada adik2ku mgu yg lalu. Menghafal surah As-Saff yg akan ku tasmi' pabila ak pulang kerumah bulan 5 nant dan 3 ayat dari surah Al-Ahzab (ayat 41 hingga 43) yg sepatutnya akan kutasmi' pd usrah berikutnya.

"okies..arahan diterima..roger n out..wslm :) " balas adikku kemudian.

Aku tersenyum sendirian membaca sms terakhir dr adik kamil..suka sgt guna perkataan roger n out..kelakar plak..hmm..da besar adik-adikku..hati kecilku slalu berbisik..trm ksh Ya Allah.kerna mengurniakn kami seorg ayah yg soleh.tabah mendidik dan membesarkan kami sendirian sejak 12 tahun yg lalu.higga kini kami semakin dewasa..Alhamdulillah.

Aku masih ingat lg, pengalaman kali pertama melakukan usrah dengan adik-adikku..lebih kurang setahun yg lalu..perasaan yg cukup sukar kugambarkan..bermacam2 persoalan berlegar diruang fikiran..yang paling kuingati adalah perasaan malu untuk membuat perubahan dengan melakukan usrah bersama adik2 ku..hasrat yg dah lama ku tanam dalam diri ini.kerna aku agak berbeza dgn adik beradikku yg lain..ak punya kelebihan mendapat tarbiyyah usrah sejak di sekolah menengah lagi..namun sewaktu di sekolah menengah.aku masih tidak mempunyai kesedaran utk mengaplikasikan usrah pada keluargaku..hanya sewaktu ak menjadi nakibah di universiti,barulah kesedaran itu datang..

" Kenapa di universiti aku mampu membuat usrah dengan adik2 junior ku tapi aku tidak laksanakan usrah untuk adik-adik kandungku sendiri di rumah??? Adakah aku sorang je nak masuk syurga? Betul ke aku sayang mereka? Aku perlu buat perubahan. Kerana Allah telah melantikku sebagai duta di dlm kuargaku untuk membimbing mereka. Wlaupun aku seorang perempuan.."

Masih segar diingatanku, sewaktu cuti antara semester tahun lalu..sebelum cuti bermula,aku telah membuat brainstorming utk setiap aktiviti yg akan ak laksanakan di rumah pabila balik kelak.sbg panduan agar ak tidak terleka di rumah.salah satu azam yg kumasukkan ke dalam aktiviti trsebut adalah usrah mingguan bsama adik2ku..biarla aku bermula dr bawah..bersama adik2ku..kerna mereka masih mudah dilentur..

Alhamdulillah, dengan kekuatan yg diberi oleh Allah, perubahan itu telah kulaksanakan.. Walaupun pada mulanya agak kekok pabila adik beradik duduk bersama di dlm bulatan membincangkan permasalahan agama.Namun kini,adik-adikku pula yg menunjukkan semangat untuk terus berusrah..slalu bertanya itu dan ini..selalu bercerita kisah seharian mereka..hubungan yg kurasakan semakin akrab.

Pengorbanan wang ringgit untuk mereload handfon setiap minggu tidak sedikit pun membuatkan aku tergugat.. Adik2ku yg dahagakan ilmu lebih utama..perubahan mereka lebih mengembirakan diriku..walaupun mereka masih belum boleh berdikari untuk mengendalikan usrah sendiri tanpaku, aku akan terus berusaha mendidik mereka..walaupun terpaksa memberi usrah melalui telefon..Aku x boleh tunggu sehingga diriku sempurna untuk memberi..Kerna, jika menanti diri ini sempurna,sampai mati pun kita tidak akan mencapai kesempurnaan itu.

Sewaktu mula2 aku menyertai usrah di sekolah menengahku dulu..aku baru tersedar..
sebenarnya aku pernah mengikuti usrah sebelum itu..yg dibuat oleh ayahku di rumah..namun, ak xtahu pulak itu adalah usrah namanya. mungkin ayah juga tidak tahu pada ketika itu. Cuma ayah selalu mengumpulkan kami 6 org adik beradik untuk memberi peringatan tentang agama. Kini, ayah juga masih selalu melakukan usrah bersama abang2 dan adik-adikku.. dan baru kini dinamakan usrah..Kamil selalu memberi report keadaan di rumah padaku..Alhamdulillah.. Semoga mereka istiqamah mencintaiMu Ya Allah..

Perkongsian pengalamanku kali ini, bukan kerna nama..tapi kerna aku sayangkan saudara seagamaku..ramai antara kita begitu aktif berdakwah kepada org lain tetapi mengabaikan keluarga sendiri..seperti ak yg dulu..jadi,dengan perkongsian pengalaman ini, diharapkan dapat membuka pintu hati pembaca post ini untuk membuat perubahan dan menyelamatkan diri kita dan keluarga dari azab Allah yang sangat sakit dan pedih siksaannya. Jangan bertangguh! kerna kita tidak tahu bila ajal akan menjelma..peringatan buat diriku yg utama.. SMS lah keluarga kita dgn peringatan yg boleh mendekatkan mereka pada agamaNya. Miss Call atu Call lah keluarga kita di waktu qiam dan subuh agar kita dapat bersama mendapat ganjaran syurgaNya..Ucapkanlah kata sayang,terima kasih dan kemaafan kepada mereka.. Mudah-mudahan kelak Allah menjadikan keluarga kita keluarga bahagia sehingga ke Syurga..
Semoga memberi pengajaran buat semua. Maaf atas salah dan silap.. Wasalam.

" Aku sayang Ayah, Abg Izat, Abg Iwan, Adik Helmi, Adik Syukri dan Adik Kamil.. Ampunkan Dosa mereka Ya Allah..Amin.."

4 comments:

~ aman shah ~ said...

salam...
menarik post kali ini...
pendekatan dakwah dan usrah dgn family...
terlalu sukar utk diri ini melaksanakan dengan family...

tertarik dgn ayat

"jika menanti diri ini sempurna,sampai mati pun kita tidak akan mencapai kesempurnaan itu"

Ibnu Saif said...

SalamualaikuM..

BGusnyaaa.. wat usrah ngan Adik2 kndunG..

kan.. "ramai antara kita begitu aktif berdakwah kepada org lain tetapi mengabaikan keluarga sendiri." .. :-) Tul gaK...

lagi2 kalo adik2 ni.. sdik2 pmpuan... LAgi laa payah.. besar gak tanggungjawab tuh..

OKlaa Sis.. Salam ziaraH blog enti.. :-) Undur diri dulu.. WassalM warahmatuLLah..

Anonymous said...

salam ziarah...

ramai ahli gerakan gagal berdakwah kpd keluarga sndiri..? knp ini berlaku...?

mngkin enti dapat jelaskan..

UmmuFawwazQayyim said...

"Practise make perfect".. Kita sama2 berusaha utk mengamalkan perkara yang tak biasa kita lakukan untuk kebaikan bersama..

Post a Comment