Saturday, January 24, 2009

-Rumusan Ringkas Seminar Pengurusan Cinta by SaifulIslam Training & Consultancy-

Bismillahhirrahmanirrahim..

Alhamdulillah,Terima Kasih Ya Allah kerana memberi kesempatan buatku untuk turut serta dalam seminar yang amat memberi kesan yg mendalam dalam diri ini..Seminar yg diberi nama Seminar Pengurusan Cinta. Melibatkan lebih kurang 200 orang pelajar dari UMS Kampus Antarabangsa Labuan..

Masih sy ingat lagi,sewaktu jawatankuasa program rancak membuat promosi sekitar 2 minggu yg lalu di sekitar universiti, ia telah menarik perhatian ramai pihak.Kebanyakannya memberikan respon yg negetif terhadap perkataan "PENGURUSAN CINTA" yg tertera di kain rentang. Kata-kata perli turut banyak sy dengari..tidak kurang juga ada yg tersenyum sinis.Yang paling tidak boleh sy lupakan adalah sewaktu sesi kuliah salah satu subjek yg sy ambil berjalan..

"Lepas ni lebih ramai la budak U kite ni yg bercinta" Kata pensyarah subjek tersebut sambil tersenyum sinis seawal sesi kuliah bermula. Kata2 itu disambut dgn hilai ketawa dari hampir keseluruhan kelas..

kata-kata tersebut benar-benar membuatkan sy terkedu..geram sungguh hati ini.Mana tidaknya..seorang pensyarah yang beragama Islam berkata demikian dihadapan pelajar yg turut terdiri dari pelbagai kaum..bagaimana la tanggapan non-muslim tersebut trhadap agama kita..lantas hati ini seperti berteriak untuk menjawab kata-kata tersebut..

"Kenapa apabila penganjuran program hiburan rock dan band yg dianjurkan saban tahun dengan artis2 tidak berakhlak tidak pula dipertikaikan?..malah diagungkan??Bukankah itu jelas penyumbang terbesar kerosakkan akhlak mahasiswa kini??.." hatiku berteriak ingin menjawab.Namun terhenti..

Sepanjang seminar tadi,hati ini sangat-sangat mengharapkan ramai pensyarah yg hadir agar mereka jelas dengan pengisian seminar tersebut yang nyata lebih jauh menjangkaui apa yg mereka tafsirkan tentang CINTA tersebut..namun malangnya hanya seorang pensyarah yg hadir.Sy doakan walaupun hanya seorang yg hadir,mudah-mudahan pensyarah itu dapat menjadi duta dan berkongsi ilmu yg diperolehi dengan pensyarah2 yang lain.

Apa yang dapat sy rumuskan tentang seminar tadi ingin sy kongsikan bersama..bak kata Ust Hasrizal tadi, Memberi lebih baik dari menerima dan memberi itu lebih menyeronokan.Kini sy sedang gembira memberi perkongsian ilmu di blog ini. Terbuktilah apa yg disampaikn oleh Ust Hasrizal tadi. Disamping memberi sy juga dapat membuat kembali revision seminar td.

Ust Hasrizal memulakan seminar dgn menarik minat kami semua utk mengetahui penjelasan mengenai 4 jenis kumpulan manusia spt berikut:-

Kumpulan pertama : Adalah kumpulan yg mempunyai akhlak yg bagus tetapi mempunyai
performance kerja yg tidak bagus.
Kumpulan Kedua : Adalah kumpulan yg mempunyai performance kerja yg baik tetapi
akhlaknya buruk
Kumpulan ketiga : Adalah kumpulan yg tidak mempunyai akhlak yg baik dan tidak
menunjukkan performance kerja yg baik.
Kumpulan keempat : Adalah kumpulan yg mempunya akhlak dan performance yg bagus.

Persoalannya, kumpulan manakah yg ingin kita duduki?? Sudah tentulah semua diantara kita ingin diklasifikasikan sebagai golongan yg keempat yang mempunyai akhlah dan performance yg bagus..Jadi, kita perlulah berusaha ke arah itu..

Seminar dihangatkan lagi dengan penerangan mengenai konsep MEMBERI LEBIH BAIK DAN MENYERONOKKAN DARI MENERIMA..konsep atau teori yg menjadi bahan bualan kebanyakan sahabat2 peserta yg lain sebaik tamat sesi ketiga tadi..Semuanya dgn tiba2 ingin menjadi insan Pemberi..jelas menunjukkan begitu berkesan kaedah yg digunakan oleh ust hasrizal sewaktu sesi ceramah berlangsung. Benar, praktikalnya telah sy lakukan skrg ini..sy benar2 terasa gembira memberi perkongsian ilmu yg sy perolehi td di blog ini.

Perbincangan yg seterusnya benar2 menarik perhatian sy. Tentang 4 Cara manusia memandang.. Suara ustz hasrizal menyanyikan lagu Pandangan Mata dari kumpulan Hijjaz masih lagi terngiang-ngiang di telinga sy. Merdu suaranya. cam boleh buat album nasyid plak pasni..4 Cara manusia memandang adalah berdasarkan Pandangan Mata, Pandangan Akal, Pandangan Nafsu dan Pandangan Hati.

Contoh yg diberikan juga amat jelas untuk difahami. Contoh 3 pekerja yg sedang menyapu simen di dinding rumah. Pabila seorang lelaki bertanya kpd ketiga pekerja ini tentang apa yg sedang dilakukan dgn niat ingin bermesra. Pekerja 1 menjawab dgn nada marah. Pekerja 2 pula menjawab dgn girang dan memberi alasan kegirangannya adalah kerana ketika menyapu simen dia terbayangkan bayaran yg akan diterimanya kelak. Pekerja ketiga pula pabila ditanya turut menjawab dengan nada gembira namun memberi alasan kegirangannya adalah disebabkan sewaktu dia bekerja dia terbayangkan ragam yang pelbagai penghuni yg bakal menduduki rumah tersebur di setiap sudut rumah.Kegembiraan dan kebahagiaan penghuni yg menjadiknnya gembira kerana kebahagiaan itu adalah sebahagian berpunca dari rumah hasil kerjanya..

Begitulah juga pandangan mata, jika kita melihat dengan pandangan hati yg bersih seperti pekerja 3 tadi ,sudah pasti kita akan gembira. Ini ditambah dengan kegembiraan kita selaku insan pemberi.Wajar diaplikasikan dlm kehidupan kita seharian.

Peta perjalanan manusia yg dibentangkan juga jelas mengembalikan sy kepada hakikat kejadian manusia . Bermula dari Alam Roh ke Alam Rahim ke Alam Dunia ke Alam Barzakh dan ke Alam Mahsyar. Walaupun kerap kali membaca putaran ini sebelum ini, namun kesedaran amat kurang. Persoalan yg Ust hasrizal timbulkan adalah, adakah kita benar2 yakin dengan kesemua alam ini..?? Jika ya! mengapa masih ramai antara kita yg masih tidak melakukan suruhanNya?

Alam Roh adalah alam yg kita sangat dekat dengan Allah. Untuk sampai ke Alam Dunia kita akan menempuhi Alam Rahim. Pernahkah anda merasa gelisah sepanjang di dunia? Itu tndanya, kita sedang jauh dari asal kejadian kita. Sudah pasti pabila kita beribadah, ia akan memberi ketenangan kembali dalam diri kita. Kerana apa? Kerana kita telah kembali ke nature atau azali manusia.Begitu juga jika kita merantau jauh ke tempat org, pasti kerinduan untuk pulang ke tempat asal akan terasa. Dan apabila kita pulang ke tempat asal, kita kembali ceria. Kerna itulah asal kita. Begitu juga kita selaku manusia. perlu selalu kembali kepada pencipta dgn beribadah kepadaNya.

Cinta akan membuatkan manusia menjadi hamba cinta..Jika kita cinta kepada kereta sport kite, kelak kita akan menjadi hamba kereta..Jika kita cinta kepada wanita,maka kelak akan menjadi hamba betina..Dan yang sepatutnya, kita perlu Cinta pada pencipta kita iaitu Allah yg esa, dan kelak kita bisa dipanggil Hamba Allah.Perasaan Cinta pada Allah akan lahir pabila kita mempunyai rasa kita perlukan Allah.Jika persaan kita perlukan Allah itu ada, maka kita akan mengikut perintahNya.

Antara CINTA vs KETAATAN dan CINTA vs PERHATIAN ?

Kenapa ramai remaja kini yg bercinta? Kupasan idea yg diberikan oleh Ustz Hasrizal adalah berpunca dari kurang kasih sayang dan perhatian dari ibu bapa yg membuatkan remaja mencari cinta manusia yg lain. Bagi yg berhajat untuk bercinta, fikirkan tentang ibu bapa.. Adakah kita sanggup menjadikan cinta antara lelaki dan perempuan yg bukan muhrim itu sebagai balasan kepada jasa ibu bapa kita yg selama ini yg penat mengasuh dan membesarkan kita?

CINTA vs NAFSU?

Berkahwin awal untuk mengelakkan zina? walaupun tidak mempunyai kedudukan kewangan yg cukup, tiada pekerjaan dan sebagainya. Sebelum ini sy menerima statement ini malah turut menyokong. Namun, kupasan idea yg dibentangkan oleh Ust hasrizal jauh telah merubah persepsi sy terhadap kenyataan itu..Sebenarnya, Untuk mengelakkan diri dari melakukan zina jauh lebih ringan bebanannya dari tanggungjawab yg perlu dipikul selepas perkahwinan..dan sedarkah kita, ini menunjukkan BERTAPA RENDAHNYA IMAN DAN JATIDIRI KITA SELAKU UMAT ISLAM kerana tidak dapat mengawal diri dari melakukan zina??

Cadangan yang baik turut diberikan bagi mengelakkan diri dari melakukan zina..Sentiasa sibukkan diri dengan perkara bermanfaat..bagi pelajar, kita sibukkan diri dgn belajar dan aktiviti bermanfaat.

Bagi persediaan menempuh alam rumah tangga pula, persediaan bukan sahaja perlu dibuat dari segi rohani, namun persediaan dari segi syariat, sains dan softskill juga perlu di penuhkan dalam diri..Berkahwinlah untuk memberi..kelak kita kan bahagia..

Pilihan yg halal lebih banyak dari pilihan yg haram..begitulah kata2 yg masih sy ingati dan pasti menjadi panduan hidup ini..Terima Kasih Ustaz atas segala ilmu yg diberi.Semoga Allah memberikan ganjaran pahala buat Ustaz sekeluarga..

Maka, Jelaslah seminar ini bukanlah seminar yang boleh membawa kepada ramai yg akan bercinta, tapi akan menghentikan mahasiswa dari terjebak dgn penyakit cinta..Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua..Maaf atas salah dan silap..Wasalam.






5 comments:

~ aman shah ~ said...

Assalamualaikum...

Menarik post kali ini...
Rumusan yang bagus...
Tidak semua orang merestui apa yang kita lakukan...
Ia sering di pandang sinis oleh mereka-mereka yang tidak memahami apa yang diperlukan...
Istilah cinta itu byk ditujukan pada cinta muda-mudi...
sebenarnya cinta itu sesuatu yang lumrah...
Cintakan Allah...
Cintakan Rasul...
Cintakan Parents...
Cintakan Sahabat2...
Apa yang mereka nampak, hanyalah cinta 2 remaja yang sedang membakar diri ke arah kehancuran istilah cinta itu sendiri...
jazakallah...

Anonymous said...

Arigatou atas perkongsian.

NAJWA HAMALI said...

salam..
najwa pon dah tahu lebih mendalam ttg topik nih melalui buku yg ditulis oleh ustaz hasrizal.."aku terima nikahnya"

Hasrizal Abdul Jamil said...

assalamualaikum wbt

cicak pekak sebuah kisah
ghuraba jangan sindiran diendah
hilang penat jauh berehlah
membaca catatan nukilan indah

jazakumullahu khairal jazaa'...

Afzan Rahman said...

tahniah pada penganjur...
semoga dapat menganjurkan lebih banyak program yang bermanfaat...

bila bekerja, bekerjalah dengan sebaiknya. betulkanlah niat...apa yang penting? Peroleh MARDHATILLAH

syabas sekali lagi =D>

P/s: suara ust sedap ye.. Mana taknye. Ust pernah menyertai nasyid semasa belajar di mesir atau jordan [antara 2 tempat tu la, ana lupe =P]

Post a Comment