Sunday, May 3, 2009

.: Ubat Pahit buat Pejuang :.

Bismillahirrahmanirrahim..

Pengalaman berada di dalam gerakan selama hampir tiga tahun benar-benar memberi banyak pengalaman yang berharga. Pengalaman sebagai ahli, pimpinan dan mantan cukup bervariasi. Terdetik dalam hati ini, bagaimana pula keadaan di medan sebenar pabila tamat belajar kelak. Adakah masih istiqamah atau tidak? adakah masih berkobar-kobar semangat dijiwa atau terpadam akhirnya..Moga dijauhkan.

Beberapa permasalahan ahli yang biasa terjadi suka untuk difokuskan. Kerna kadang-kala ia tanpa disedari menjadi 'anai-anai' dalam gerakan.

BERJUANG KERANA JAWATAN?

Pabila melihat segelintir ahli yang mula lari dari perjuangan tatkala jawatan tidak lagi digalas membuatkan diri berfikir. Adakah perjuangan itu hanya ada dengan pentaklifan jawatan semata? atau mungkin, jawatan yang digugurkan itu beerti perjuangan juga sudah berakhir? Benarkah kata-kata alasan kononnya ia sebagai memberi peluang kepada ahli junior untuk bergerak kerja wajar dijadikan alasan?..atau ia hanya sekadar alasan penyedap hati bagi mengurangkan rasa bersalah dalam diri?..mungkin Allah sedang memberi peringatan buat diri melalui ujian terhadap insan lain.

BERJUANG KERANA INSAN LAIN?

Penglihatan ini turut tidak terlepas dari melihat segelintir ahli gerakan yang pada mulany berkobar menyalakan obor jihad bersama teman-teman seperjuangan. Namun pabila insan harapan tiada lagi di hadapan, semangat itu kian luntur bahkan ada yang kian terpadam. Nauzubillah. Adakah semua ini bersangkutan dengan NIAT? Adakah semangat itu hanya hadir pabila ada insan yang disanjungi dan disayangi didalam medan? dan akan luntur jika dia tiada lagi dipandangan? atau mungkin terdapat faktor lain yang menjadi asbab permasalahan ini terjadi? berjuang kerana manusia atau benar-benar keranaNya? muhasabah bersama..

TINGGALKAN PERJUANGAN JIKA TERASA HATI?

Ada juga segelintir ahli gerakan yang pada mulanya bersemangat menyalakan obor jihad, lari dan hilang dari pandangan. Semuanya gara-gara terasa hati dengan insan lain di dalam medan. Kerana seorang ahli yg dibenci, maka perjuangan itu ditinggalkan. Membawa hati yg lara hingga perjuangan ditolak tepi. Bagaimanakah ini boleh dikira sebagai pejuang? Puas sudah diri cuba melihat sirah pejuang di zaman Nabi. Namun, tidak pula ditemui pejuang yang lari dari medan kerana terasa hati..Maka, berdasarkan situasi itu, adakah perjuangan ini benar2 dilakukan keranaNya atau kerna manusia? Jika keranaNya, mana mungkin pejuang akan lari dari medan hanya kerna terasa hati dengan manusia. Muhasabah buat diri..

PEJUANG MANJA?

Terdapat juga pejuang yang diklasifikasikan sebagai pejuang manja. Tidak boleh ditegur, tidak boleh dimarah. Insan yang menegur akan dibenci dan insan membelai akan disanjungi. Tidak menyediakan diri untuk ditarbiyyah. Sedangkan tarbiyyah merupakan aspek penting dalam pembentukan pejuang dalam sesebuah gerakan Islam. Ramai ahli gerakan yang masih tidak mengerti bahawa sesuatu yang pahit itulah yang benar-benar menjadi ubat penyakit pejuang. Hasil eksperimen sudah dijalankan buat diri, dan sememangnya yang pahit itulah akan diingati dan menjadi penyembuh luka pejuang.

LAJNAH MU LAJNAH KU?

Budaya nafsi-nafsi juga masih tertanam dalam diri kebanyakan ahli gerakan. Peluang mengikuti semua meeting atau program setiap lajnah lain tidak di gunakan dengan sebaik mungkin. Jika diri dimasukkan ke dalam lajnah tarbiyyah, maka perihal dan gerak kerja lajnah siasah, ekonomi dan penerbitan tidak dipeduli. begitu juga sebaliknya. Sewajarnya, semua ahli gerakan perlu mahir dalam setiap sudut. mahir dalam setiap lajnah. mahir dalam percaturan dan cara gerak kerja setiap lajnah dan bahagian. kerna kelak, kita mungkin ditaklifkan memegang lajnah yang tidak kita pegang sewaktu di kampus. Jika itu berlaku, dimanakah persedian kita? renungan bersama..

LEMBU VS ANAI-ANAI..

Budaya malas berfikir dan hanya menantikan buah fikiran insan lain turut perlu dihapuskan di dalam setiap individu ahli gerakan. Ahli gerakan perlu dicuci sehabisnya agar budaya ini dihapuskan.Tiada rasa kasih kepada sahabat sepejuangan yg lain. Rela membiarkan sekelompok ahli bersengkang mata memerah otak memikirkan sesuatu untuk gerakan. Teringat ketika menghadiri satu program tarbiyyah ahli. Ahli gerakan 'dicuci' sehabisnya. Ahli yang malas berfikir dan melontarkan idea semasa meeting atau untuk gerakan disamakan dengan lembu!. Lembu bisu yang malas berfikir. Ada juga ahli gerakan yg suka bercakap belakang pabila sesuatu keputusan telah diambil ketika syura. Kononya tidak berpuas hati dan merasakan idea mereka adalah yg terbaik. Mereka ini pula disamakan dengan anai-anai. Perosak gerakan dalam diam. Inilah dua analogi mudah buat dijadikan sempadan kita bersama. Agar kelak gerakan ini kian mantap!

Permasalahan yg hanya dibincangkan untuk dirungkai bersama. Buat muhasabah diri ini khususnya. Kerana sayangkan adik-adik penerus gerakan ini. Teguran hasil pengalaman sebagai Ubat Pahit buat Pejuang. Ole-ole sebelum diri melangkah pulang. Ke destinasi yang tidak pasti lagi bagaimana waqi'nya. Namun, latihan di alam kampus sebenarnya amat berharga. Menjadi bekal buat semua. Sebagai bekalan memperjuangkan agama. Di medan sebenar. Biar susah difahami oleh orang di luar sana. Biar dipandang hina oleh mereka. Demi agama, teguhkan hati redah segala mehnah. Agar Islam terus dijulang. Allahuakbar!

"Merasakan diri 'NO' di hadapan Allah dan hanya Allah tempat pergantungan."

0 comments:

Post a Comment