Thursday, May 26, 2011

.: Nikmat Berpuasa :.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum WBT..

Alhamdulillah, masa yang terluang ni sy gunakan utk update blog ini.. Coretan yang mudah-mudahan bermanfaat & dapat dikira sebagai sedekah secara tak langsung..

Sekarang jam menunjukkan 6.55 ptg.. sy tengah menunggu waktu berbuka puasa@waktu maghrib.. Hari ni hari Khamis, jadi alhamdulillah Allah bg keizinan utk berpuasa sunat pada hari ini. Memberi peluang berehat buat kilang-kilang yang terdapat dalam perut sy ni. Kalau tak puasa, maknanya kilang-kilang di perut ni terpaksalah berkerja siang malam tanpa cuti. Kesian..

Puasa hari ini mengingatkan saya pada memori di zaman persekolahan dulu. Di Asrama Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah, Taiping, Perak. Zaman persekolahan dulu, hampir saban minggu, tiap Isnin & Khamis sy dan kawan2 akan berpuasa sunat. Kebanyakan warga asrama yang lain juga akan turut berpuasa. Indahnya memori tika itu, berbuka puasa beramai-ramai di dalam dewan makan asrama. Namun, kadang kala hati tercuit mengingatkan telatah 'kawan baik' kami iaitu monyet2 yg turut sibuk 'berbuka puasa' dengan kami tiap kali waktu berbuka menjelma..

Sy juga turut teringat kenangan ketika berada di dalam kelas pada suatu hari, tika itu sy kurang ingat samada hari Isnin atau Khamis. Seorang guru yang mengajar ke kelas saya bertanya

" Ramai ke yg puasa hari ni? cuba angkat tangan sape yg berpuasa arini? soal cikgu itu..

Hampir separuh dari ahli kelas sy mengangkat tangan tanda berpuasa pada hari berkenaan..
Cikgu tersenyum lalu menyuruh kami menjatuhkan tangan. Selepas itu cikgu tersebut menyatakan sesuatu yang membuatkan ia lekat diingatan hingga ke hari ini..

" Baguslah ramai yang berpuasa.. Seronok cikgu tengok. Cikgu harap kamu semua rajin2 lah ambil peluang berpuasa sunat sepanjang belajar di sekolah ni. Bukan apa, mengikut pengalaman cikgu, kebanyakan orang akan mula malas berpuasa sunat bila usia makin meningkat. Semua bagi alasan sibuk & letih.. terutama bila da kerja nanti.. "

Kata-kata di atas amat terkesan di hati saya...dan kini, sy merasakan apa yang dikatakan oleh cikgu itu banyak benarnya. Buktinya, sy sendiri semakin lalai melaksanakan puasa sunat Isnin & Khamis. Dah macam 'Chipsmore'.. Kejap puasa, kejap tidak..bertapa teruknya amalan sy.. Macammana nak capai requirement sebagai Daie ni?entahlah...

Inilah manusia, sering lalai & lupa. Namun, kita perlu berusaha untuk memperbaiki diri. Sy bersyukur, kerna sy masih punya sahabat2 dalam Jemaah Islam yang selalu mengingatkan agar sedaya upaya untuk melakukan ibadah kerna ia merupakan teras kepada perjuangan ini. Alhamdulillah.

Sy juga yakin, ramai lagi diluar sana yang rajin melakukan ibadah puasa sunat ini. Syabas & Tahniah sy ucapkan. Sy doakan diri anda & saya terus istiqamah. Moga Allah menerima amalan & ibadah kita semua agar ia dapat membantu kita di akhirat kelak.

Hm.. jam pun dah kul 7.18ptg. Waktu pun dah nak masuk. Buat yang berpuasa, selamat berbuka diucapkan. Mga Allah menerima amalan kita semua.

Waasalamualaikum.. ^_^





2 comments:

Anonymous said...

moga imanmu jg mantop dan teguh. Bajailah dengan ilmu dan amal ibadah yang berterusan

NurSyahadah said...

SubhanAllah ya ka mek... ui.. bangga kak dapat cam kamu.. *_*...
teruskan usaha..
Semoga dipermudahkan segala urusan..
Aminnnnnnn

Post a Comment