Wednesday, May 25, 2011

.: Medan pilihanku sendiri :.

Bismillahirrahmanirrahim..


Medan ini..
Medan pilihanku sendiri..
Tiada yang memaksa..
Kerna hati ini yang merelakan..

Namun kadangkala,
Jiwa meronta & merintih..
Mengenangkan ujian & keperitan yang terpaksa ditanggung..
lantaran pilhanku sendiri..

Aku tidak kaya..
Aku tidak punya harta..
Namun medan yang dipilih ini tidak pula menawarkan sebarang bentuk pulangan harta & kemewahan..
Bahkan medan ini pula yang menuntutkan pelaburan..

Ada yang mengatakan aku bodoh..
Bodoh kerana mengorbankan harta, masa & tenaga demi medan yang tiada langsung menjanjikan pulangan wang & harta..

Ada yang mengatakan aku degil..
Degil kerana tetap berada di medan ini walau diherdik & dihina oleh mereka..

Ada yang mengatakan aku derhaka..
Derhaka kerana tidak menurut perintah mereka..

Semua itu sudah menjadi lumrah seharian sejak berada di medan ini..

Mungkin dulu mereka menyanjungku..kerna aku membanggakan mereka..
Mungkin dulu mereka sayang padaku..kerna aku puteri mereka..
Mungkin dulu mereka menyayangiku..kerna aku patuh mengikut 'segalanya'..

Aku tahu aku tidak sepatutnya merintih..
Aku tahu aku tidak sepatutnya menangis..
Aku tahu aku tidak sepatutnya seremuk ini..

Namun, aku hanya insan biasa..
Seorang Hawa..
Punya hati & rasa..
Punya keinginan utk dimanja..
Ada masa aku juga akan merintih..
Kerna aku juga punya rasa terguris..

Aku juga punya rasa cemburu dengan kemewahan mereka..
Namun, aku diajar, kemewahan itu hanya nikmat dunia yg sementara..
Aku juga punya rasa cemburu dengan manja mereka..
Manja yang tidak diherdik, tidak dimarah & tidak dihina..
Namun aku diajar, tidak dinamakan berada di medan ini selagi aku tidak diuji sebegini..
Aku juga punya rasa cemburu dengan kelapangan masa mereka..
Namun aku diajar, setiap masamu akan disoal diakhirat nanti..

Sememangnya aku bodoh, kerna aku melakukan segala-gala di medan ini secara percuma..
Namun aku yakin, bodohku itu itu hanya mengikut pandangan mereka di dunia..
InsyaAllah, cita-citaku aku mahu jadi orang yang berjaya diakhirat akibat 'tindakan bodoh' seperti yang mereka katakan di dunia ini..

Pesanku pada diri, biarlah mereka menghinaku.. biarlah mereka memarahiku.. biarlah mereka mengataku itu & ini..

Kerna aku bersyukur..
Aku masih punya air mata penemanku.. yang bila aku mengalirkannya, ia bisa menjadi penenang jiwaku..
Aku masih punya buku & blog..tempat meluah rasa & mencoretkan kisahku di medan ini..
Aku masih punya Kitab Allah & Tafsir kesayanganku.. yang bila aku tidak pasti betul atau tidak tindakanku,jawapan yang pasti ada di sana..

Dan yang paling pasti, AKU PUNYA ALLAH.. Tuhan yang sayang padaku kerna tetap terus memberi ujian kepadaku..terutama sejak berada di medan ini..

Aku punya Allah yang sayang padaku kerna memberiku hidayah untuk berada di medan ini..

Aku punya Allah yang sayang padaku kerna tidak pernah mengherdikku..

Aku punya Allah yang sayang padaku, menjadi peneman ketika sedihku.. dan selalu menjadi pendengar terbaik buat diriku...

Oh Allah..KeranaMu, aku rela dikata itu dan ini....


0 comments:

Post a Comment