Friday, November 21, 2008

-Kawin oh Kawin-

Salam Ukhwah..

Kelmarin aku dapat satu sms dari kak aya..

"Salam Wida:Usrah __ muslimat pada malam ini jam 12 tgah mlm bilik shila. 'Sesungguhnya iman yg berada dalam hati kmu bleh menjadi lusuh spt mana lusuhnya pakaian' Wasalam."

Aik?birthday sape plak esok?fikirku..pelik plak wat usrah lewat..memang la ble..tp dok pikir..slaluny bila kumpul tgh2 mlm ni nk sambut bday sahabat..hmm.. aku pn terus btanya pada kak asma..ohh.. rupa-rupanya saje2 nak ubah mood wat tgh2 mlm..aku tersenyum riang..

Semalam aku rasa itulah usrah yg paling best dan sempoi.. Usrah Wida la katakan.. usrah last sebelum balik umah.. Xda silibus.. just berborak dan tukar2 pandangan..macam2 topik bincang.. ketawa jgn kata la.. dah x rupa muslimat plak.. kalau muslimin nampak la.. kompem reject..hihi..terutama yg empunya bilik..(hehe..jgn mare ye)..xpela.. yg penting ukhwah makin mantap..tp ada gak part yg sedih..terutama bila mengenangkn next sem adalah semester akhir bg majority of us..camnela nak kumpul balik ye bile da abis blaja nanti??hmm...

topik yg paling hangat semalam pasal ubm @ kawin..biasala bg remaja..kalau x menggatai x sah..menggatai ke??..hmm..xla.. bincang tentang masalah dan cara mengatasi masalah cinta.. salah ke?.. x kan.. penting sebenarny bincang tajuk ni.. smalam ramai la yg cite pengalaman dan kongsi pendapat..muslimat ni memang mantap..semua pendapat mesti disertai dalil dan hujah yg mantap..yang mengantuk pon..bila bukak topik ni semua bulat biji mata..huhu..kawin oh kawin..

tapi ada jugak yg tunjuk muka x minat bila bincang topik ni..esp kak arma n kak zhu yg masih blum mumayiz agakny..muka blur je..comel btul..yg lain plak dok sibuk mengusik antara st sama lain..dok padan2kan lagi..kesiankan muslimin la konon..

aku??hmm..tetap dgn pendirianku.. kerana aku adalah aku yg sekarang.. aku bnk kongsi cerita dan pengalamanku sewaktu aku diuji dl..dorang memang khusyuk mendengar bila ak bercerita..sbb tu ak pastikan aku sampaikan apa yg memang ak nak semua remaja tau..sbb ak pernah diuji..dan aku xnak mereka jadi spt ak yg dulu..Bila mereka minta pandangan..ni jawapanku..

"janganlah sahabat2..jgn cuba2 bercinta skrg ni..banyak buruk dari baiknya.."aku tersenyum penuh makna..

"Jgn percaya dan yakin kita boleh jaga batas..mungkin kita boleh jaga batas x keluar bersama..tapi..Hati??bukankah zina hati kita lakukan?.."tambahku lagi.

"Fifi,camne plak ngan UBM?" soal salah seorg sahabat..
"Hmm.. bagi pandangan sy, UBM adalah st wadah yg baik. menjadi saluran yg betul..Tapi..secara jujurnya,sy masih kurang yakin dgn pelaksanaan UBM di univrsiti kite ni..mungkin sbb kite tiada org yg berpengalaman dan cukup kriteria utk handle cam yg penah ustaz Nahirul gtau waktu bengkel tu.."itulah jwpn yg dapat kuberikan..

"Senang UBM kat kawasan la.." tambahku lagi sambil tersenyum..yang lain turut ketawa..

"Tapi kadang2 kite lupakan..kita selalu mengharapkan pasangan yg perfect..tapi kita x usaha ke arah itu.. kalau kita nak suami yg soleh,kite pn perlu jd solehah dulu..ingat x ayat surah AnNuur..tapi sy lupa ayat ape.." kataku lagi sambil cuba mengingatkan ayat itu..

"Surah An-Nuur ayat 26.." Kak ju yg sejak tadi berdiam diri dan hanya menjadi pendengar kini bersuara..bagus ingatan kak ju..pujiku di dalam hati..

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (surga)" (AnNuur :26)

"Kalau naja plak..perasan x naja cam x berapa berminat sgt kalau tajuk camni.." kak naja yg duduk di sebelah kak leni bersuara..

"Mungkin bagi yg lain perkahwinan sesuatu yg menyeronokkan..tapi bagi naja, naja ada 6 kakak dan abang yg dah kawin..naja tgk sendiri cammana perkahwinan tu..tak semudah yg disangka.."kata kak naja lagi..

"Kongsi la cite ngan kami naja" kata kak izah che manja..memang kak che manja orangnye..

"Maksud naja, untuk mngisi perkahwinan bukan mudah..naja tgk camne kakak2 ngan abg2 naja susah payah besarkan anak2..kna isi ngan ilmu agama..didik elok2.." tambah kak naja lagi..

"Betul tu..kita ni nanti da jadi isteri lagi la..camne nak jaga anak lagi..layan suami lagi..kerja kawasan lagi..kalau dapat suami yg memahami xpe jugak.." tambah kak shila

"Sy teringat cerita kak shuhaidah, waktu tu die baru balik dari usrah kawasan. Die cakap,makcik2 tu pesan,kalau nak cari suami carila calon yg sefikrah..mudah nak bergerak kerja..dan kita sebagai isteri jgn terlalu mengharapkan kelak suami kita yg akan bimbing kita..kadang2 kita yg perlu cari ilmu sendiri.."tambahku lagi menghangatkan topik perbincangan..

"emm..bestnye bila tiap kali usrah..seronok sangat dapat kongsi ilmu.."kata seorang sahabat..

"Kita gembira2 ni..jgn lupa sahabt2 kita Rusilla dan Kak Aisah yer.."Tambah Kak Shila mengingatkan kami..memang mereka sentiasa di ingatan dan doa..Kita tetap sahabat..

Jam dah menunjukkan pikul 3.o5 pagi..semua da kelihatan letih dan mengantuk..Kak Izah Che ngan Kak Zhu pulak akan balik ke kg awal pagi ni..so, smua da kekringan idea dan da landing di lantai..yg tinggal hanya 2-3 orang sahaja lagi..yg masih bertahan..namun,hanya seketika..dan akhirnya semua syahid..

Seorang mu’min dengan mu’min lainnya ibarat sebuah bangunan yang saling menguatkan satu sama lain. [ Sahih al-Bukhari - no:476]
Rasulullah s.a.w bersabda:
مثل الجليس الصالح والسَّوء، كحامل المسك ونافخ الكير، فحامل المسك: إما أن يُحذيَك، وإما أن تبتاع منه، وإما أن تجد منه ريحاً طيبة، ونافخ الكير: إما أن يُحرق ثيابك، وإما أن تجد ريحاً خبيثة

"Sesungguhnya perumpamaan berkawan dengan orang saleh dan berkawan dengan orang jahat adalah seperti seorang penjual minyak wangi (misk) dan seorang peniup dapur tukang besi. Penjual minyak wangi, dia mungkin akan memberikan kamu atau kamu akan membeli darinya atau kamu akan mendapatkan aroma harum darinya. Tetapi peniup dapur tukang besi, mungkin dia akan membakar pakaianmu atau kamu akan mencium bau yang tidak sedap". [Sahih al-Bukhari - no: 5214]

Aku begitu bersyukur punya sahabat seperti mereka..jujur kukatakan, inilah sahabat2 yg terbaik yg belum pernah kutemui sblm ini..walaupun pada mulanya ramai yg masih baru mengenal Islam pada erti kata yg sebenar, namun perjuangan tetap diteruskan.Biar dihina,diperlekehkan..hati tetap bersatu di atas satu perjuangan.dan kerana itulah hati ini bisa terikat dan terpaut walau jarak memisahkan..Terima Kasih Ya Allah..Semoga ikatan ini kan kekal buat selamanya..Amin..


"aku mencintai sahabatku dgn segenap jiwaku..sahabat yang baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun selapas mati.kuhulur tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang.semakin ramai sahabat,semakin aku percaya diri,aku selalu berharap mendapat sahabat yg sejati yg tidak luntur baiknya dlm suka dan duka sahabat,semakin aku percaya diri.aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yg luntur baiknya dlm suka dan duka.jika aku dapat,aku ingin setia padanya..."(imam shafie)

0 comments:

Post a Comment