Tuesday, November 18, 2008

-Hinanya diriku-

Bismillahhirrahmanirrahim..

Aku selalu terfikir..knapa aku begini lemah..knapa aku x seperti yg lain..knapa ak sering terleka..lalai..apakah masih ada kecatatan dalam solatku?..apakah masih ada kecatatan dalam niatku?..banyak sudah tanda-tanda yg telah ditunjuk olehNya..dikala tidur..dikala terjaga..dikala melakukan sesuatu perkara..dikala melayari internet..dikala memerhatikan alam..namun..aku masih begini..tatkala iman sedang melonjak naik dan nafsu untuk beribadah melonjak-lonjak..pasti ada halangan yg membuatkan imanku turun kembali..Aku ingin menjadi seperti Rabiatul Adawiyah..sungguh cemburu aku dengannya..wanita yg kuat beribadah..aku ingin jadi sepertinya..aku takut..takut sungguh..aku takut dengan azab kubur yg menyakitkan..aku takut dengan azab api neraka yg panas tidak terkata..aku takut melalui titian siratulmustakim yg dibawahnya menyala-nyala api neraka menanti manusia yg berdosa..aku takut sewaktu amal kebajikanku ditimbang di neraca kelak..timbangan manakah yg akan lebih berat?..aku takut sewaktu segala perlakuanku ditayangkan kelak..tayangan apakah yang bakal kulihat?..aku takut apakah aku akan menerima buku amalanku dengan tangan kananku atau sebaliknya..aku takut..adakah aku akan mati dalam keadaan yg mengucap dua kalimah syahadah atau tidak..aku gementar dengan ayat2 Allah di dalam kalamNya..Kenapa aku begini?Tatkala insan lain sedang menikmati kemanisan beribadah dengan ganjaran pahala 27 kali ganda di rumah Allah.. aku masih disini..tatkala insan lain sedang asyik menitiskan airmata di tikar sejadah di dua per tiga malam dan menikmati kemanisan bersendirian bersama Kekasih..aku masih disini..Tatkala insan lain tersenyum mengkhatamkan Kalam Allah..aku masih begini..Tatkala insan lain sedang menghabiskan masa berfikir untuk kerja-kerja Islam..aku masih disini..Tatkala insan lain sedang sibuk berprogram mendidik anak bangsa..aku masih disini..aku cemburukan mereka..aku juga ingin menjadi seperti mereka.. Ya Allah.. Berilah aku kekuatan...

1 comments:

Anonymous said...

salam...
nice post...
keep posting...
welcome to the world of blogging..
hehehe...

Post a Comment