Tuesday, September 8, 2009

.: Adikku Sayang :.

Bismillahirrahmanirrahim..

Alangkah syahdunya hati bila memandang kanak-kanak di usia awal 4 ke 7 tahun melagukan ayat2 suci Al-Quran di kaca televisyen setiap hari di bulan Ramadhan ini. Tentu sejuk hati ibu dan ayah yang melahir dan membesarkan mereka. Pasti hati ibu bapa ini begitu gembira dan bersyukur melihat anak-anak mereka yang membesar dalam acuan Al-Quran. (Tribut to rancangan Kalamullah)

Namun, ada juga segelintir ibu bapa yang begitu berbangga dan gembira melihat anak kecil mereka menari dan pandai menyanyi di kaca televisyen. Dilatih berjoget tak ke kanan ke kiri. Sudah dilatih untuk memakai pakaian yang sendat dan ketat. Sudah di make up dengan gincu dan pemerah pipi yang tebal. Ibu bapa ini turut bersama-sama di bawah pentas memberi support dan sorakan buat anak acuan hiburan. ( Tribut to rancangan Anmum Essential Tom-tom bak )

Dimanakah anak-anak yang bakal generasi kita lahirkan tergolong? Kebimbangan kian menebal..

Sy begitu tertarik dan kini telah menjadi penonton setia sebuah rancangan hiburan mendidik jiwa kanak-kanak bertajuk "Haiwan Teladan" yang disiarkn di TV3 setiap hari Isnin hingga Jumaat jam 9 pagi. Nampak santai namun penuh didikan secara halus melalui setiap segmen yang di paparkan. Mungkin nampak biasa bagi sesetengah orang, namun bg sy, ia adalah antara pendekatan yang agak luar biasa yang telah berjaya di hasilkan oleh pihak produksi. Sungguh besar ganjaran pahala buat mereka.


Antara perkataan yang begitu terkesan di jiwa sy selaku seorang yang sudah jauh lebih dewasa dari kanak-kanak yang menjadi peserta rancangan haiwan teladan adalah pabila setiap kali kak Ady (moderator rancangan) menghabiskan cerita-cerita haiwan di zaman nabi, satu soalan wajib pasti ditanya kepada adik2 yang menyertai rancangan tersebut.. soalannya..

"Hebat tak haiwan tu adik-adik?..."

DAN ADIK-ADIK ITU MENJAWAB..

"Hebat!!! TAPI ALLAH LAGI HEBAT..."

Begitu hebat dan berkesan tarbiyyah yang diberikan kepada kanak-kanak kecil ini..Alangkah bagusnya jika setiap rancangan yang ditayangkan di televisyen berorentasikan keislaman seperti sedemikian rupa. Tapi sayangnya, pasti pabila Ramadhan berlalu pergi, rancangan-rancangan yang bercirikan keislaman seperti ini akan diganti dengan rancangan-rancangan lain yang sudah pasti akan mengotori kembali minda penonton..

Namun, bertapa ruginya Malaysia..sebuah negara Islam, namun masih belum sepenuhnya Islam. Terima Kasih buat pejuang-pejuang yang ingin mendaulatkan Islam di negara Islam ini. Bunyi seperti pelik, MENDAULATKAN ISLAM DI NEGARA ISLAM.. tapi.. itulah hakikatnya..

Sekadar bingkisan dari insan yang macam biskut Chipsmore dalam penulisan blog. Mudah-mudahan akan istiqamah selepas ini. Salam Ramadhan.. Wasalam.

0 comments:

Post a Comment