Thursday, May 19, 2011

.: Apa khabar mereka agaknya? :.

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum WBT...

Tengah-tengah malam sebegini, tiba-tiba hati ini teringat pada seseorang yang ntah apa lah agaknya khabarnya sekarang.. Sudah lama tak mendengar khabar berita mereka apatah lagi bersua muka..

Insan itu ialah SYAFIQAH. Seorang MUALAF..

Kisah Syafiqah pernah sy coretkan di blog ini kira-kira 2 tahun yang lalu.. Rujuk Link ini..

Apalah agaknya khabar Syafiqah.. Sy panggil die Fqa.. Sebaya sy, tp sudah mempunyai seorang anak lelaki yang comel.. Wan namanya.. mungkin sekarang sudah berumur 6 tahun..masih sy ingat telatah wan yang manja dgn mamanya. Teringat kenangan membawa wan yg comel tu berjalan jalan di Pusat membeli belah Ujana Kewangan atau UK di labuan suatu masa dahulu..Sy pernah mendukungnya ketika shoping di UK tu, namun masih seakan terasa sakit di lengan sy ni kesan mendukung Wan kerana Wan agak berat! :)

Fqa adalah seorang Mualaf yang memeluk Islam setelah berumahtangga dengan seorang lelaki Islam. Fqa berkahwin di usia yg sgt muda. 18 tahun. Tapi malangnya, setelah beberapa tahun berkahwin, mereka bercerai. Fqa membawa diri ke Labuan bersama anak lelakinya itu. Mencari penghidupan baru. Apa yang sy perhatikan setelah mengenal Fqa, ternyata perkahwinan yang singkat itu tidak membawa Fqa kepada ajaran Islam yang sebenar. Bekas suaminya gagal membimbingnya seperti yg sepatutnya dilakukan. Fqa juga pernah memberitahu, bekas suaminya tak pernah mengajarnya tentang Islam. Itulah yang amat menyedihkan sy.

Sy & kawan2 pd waktu itu cuba membantu sedaya upaya untuk menyelamatkan Fqa dr kembali ke agama asalnya Kristian. Tambahan pula, menurut Fqa, keluarganya sering menyuruhnya kembali ke agama asalnya. Berderau darah bila mendengar pengakuan Fqa itu. Perjumpaan demi perjumpaan dibuat bagi membimbing Fqa disamping berusaha mendaftarkan Fqa di Pejabat agama WP Labuan bg tujuan mendapatkan kelas bimbingan agama Saudara Baru utk Fqa.

Membimbing Fqa bukan semudah yang disangka. Mungkin kerana hatinya bukan benar-benar memeluk Islam atas rela hati. Namun lebih atas dasar cinta pada bekas suaminya. Untuk menyampaikan Islam kepadanya, cara terbaik kami usahakan. Bermula dengan menjadikan kami kawan rapatnya. Setiap malam sy selalu berbalas sms dengan Fqa. Kadang2 kami bertelefon. Sy senang berkawan dgn Fqa, dan Fqa juga kelihatan mesra dgn sy.

Namun, sedihnya kerna tak sampai setahun mengenali Fqa di labuan, Fqa berpindah ke kampung halamannya di Papar. Sesuatu yg agak merunsingkan kerna bimbang tentang suasana keluarganya yang masih Kristian disana. Sy dan kawan-kawan terus berusaha dengan meminta bantuan kawan di Kota Kinabalu untuk meneruskan usaha membantu Fqa di papar. Mereka bersetuju.

Sy masih berhubung dgn Fqa walaupun Fqa sudah berpindah ke Papar. Sesekali, bila boring sy akan call Fqa utk bercakap dengan Wan anaknya yg sudah manja dgn sy. Namun, selang beberapa ketika selepas berpindah, Fqa tak lagi mengangkat telefon dr sy. Dan beberapa bulan selepas itu, nombor itu sudah tiada dlm perkhidmatan. Itu peristiwa yang paling menyedihkan bila lost contact dengannya.

Sehingga kini sy sering teringat pd Fqa & anaknya Wan. Apa khabar mereka agaknya skrg? Macammana dengan agamanya? Hati ini sgt bimbang. Sudah hampir 2 tahun mereka tidak sy ketahui khabarnya.

Sy sentiasa berdoa agar Allah menjaga Iman Fqa serta anaknya Wan. Moga Allah lindungi mereka walau dimana mereka berada. Sy juga sering berdoa agar Allah ketemukan sy dengan mereka suatu hari nanti. Kerna sy rindukan mereka.

Syafiqah, semoga Fqa kuat & tabah utk menjagal & mempertahankan Islam sebagai Agamamu & Agama anakmu..

Ya Allah.. Lindungilah mereka... AMIN....

0 comments:

Post a Comment